Periodontal behandling

Periodental behandling

Periodontale sykdommer eller tannkjøttsykdommer er tilstander som rammer tannkjøttet. Deles inn i to hovedgrupper:  gingivitt og periodontitt. Gingivitt rammer tannkjøttet. Periodontitt strekker seg dypere og rammer også fibrene rundt tannroten som gjør at tannen mister feste. Begge er bakterielle infeksjoner.

Gingivitt

Gingivitt er en betennelse i tannkjøttet som oppstår når bakterier er tilstede og jobber i overgang mellom tann og tannkjøtt. Symptomer: Rødt og hovent tannkjøtt, tannkjøttet blør lett, dårlig ånde. Gingivitt kan reverseres, men ubehandlet kan dette utvikles til periodontitt.

Periodontitt

Periodontitt forårsakes av bakterier som jobber og ødelegger fibrene rundt tannroten. Fibrene fester tannen til kjevebenet. Periodontitt fører til en gradvis løsning av tannen til kjevebenet- i de alvorligste tilfeller kan tannen tapes. Det er ofte få symptomer ved periodontitt. Går man ikke til vanlig rutinekontroll kan ødeleggelsen gå langt før man oppdager den- ofte oppdages den da først ved en eller flere løse tenner. Periodontitt er i de leste tilfeller kurerbar, men det er viktig å følge opp nøye med godt renhold slik at den ikke blusser opp igjen.

Viktig med godt renhold

De fleste tannkjøttsykdommer oppstår pga. dårlig renhold av tenner. Røyking er en faktor som trigger utvikling av periodontitt. Periodontitt kan også oppstå som følge av genetikk, dårlig immunsystem og medisinbruk.

Det gis innledningsvis i behandlingen en god instruksjon i puss og rens, slik at dette opprettholdes godt for å unngå at ny og videre betennelse oppstår.

Hvordan stilles en diagnose?

En vanlig undersøkelse med røntgen hos tannlegen vil avdekke diagnosen. Lommedybder måles ofte (avstand mellom tannkjøttskant og kjevebenet) for å se hvor mye av kjevebenet som har gått tapt og hvor alvorlig tilstanden er. Tapt kjeveben vil ikke komme tilbake, formålet er å stabilisere det, slik at det ikke brytes ytterligere ned.

Noen ganger tas også bakterieprøver.

Behandling

Spesialinstrumenter fjerner plakk, belegg og tannstein fra roten og tannen både over og under tannkjøttet. Dette gjøres under flere seanser og nøye oppfølging. Er festetapet stort, må det utføres en kirurgi for å komme ned godt nok for god rens. Antibiotika brukes også av og til i kombinasjon med behandlingen. Når selve behandlingen er ferdig er det svært viktig med nøye oppfølging og tannrens for å hindre oppblussing av infeksjon igjen.

For periodontal behandling dekkes noe av behandlingen av HELFO. En tannerstatning dekkes delvis for tenner som er tapt pga. periodontitt. Tannlegen informerer deg godt om dette. Gingivitt dekkes ikke av HELFO.

Erstatninger av tenner som tapes pga. periodontitt

Tenner som tapes pga. periodontitt kan erstattes av implantater (krever godt kjeveben og ferdigbehandlet/stabil sykdom). Periodontitt kan også utvikles på implantater: periimplantitt.

En bro kan lages. Da brukes egne tenner som festetenner og flere tannkroner kobles sammen til en sammenhengende bro.

En protese kan lages. Tennene er her festet i protesen som er et underlag som legges over gummen.